Masalah pertama:
Gerak-geri yang sedikit walaupun tiada membatalkan sembahyang, tetapi
hukumnya makruh melainkan kerana keperluan, iaitu; seperti menolak
orang lalu di hadapan, membunuh kelajenking atau menggaru kerana gatal
yang tentu sekali akan menggangu kekusyu’an. Kalau menguap, tidak
mengapa meletakkan tangan ke atas mulut; atau jika bersin bolehlah
memuji Allah Azzawajalla di dalam hati tanpa menyebut dengan lidah atau
kiranya sendawa, maka janganlah hendaknya mengangkat kepala ke atas.
Masalah kedua:
Jika seorang saja yang bersembahyang berimam, hendaklah berdiri di
sebelah kanan Imam di belakangnya sedikit. Jika makmumnya perempuan,
hendaklah dia berdiri di belakang Imam. Sekiranya hadir bersama mereka
seorang lelaki lain, hendaklah si lelaki itu berdiri di sebelah kanan
belakang Imam, dan si perempuaan di belakang makmum lelaki pula.
Masalah ketiga:
Makmum masbuk (terlewat) bila mendapat akhir sembahyang imam, maka
itulah permulaan sembahyangnya. Hendaklah ia menyertai Imam hingga
selasai sembahyangnya, kemudian ia meneruskan pula hingga genap semua
sembahyangnya sendiri. Pada sembahyang subuh hendaklah dia berqunut lagi
dalam rakaat keduanya sendirian, walaupun dia telah berqunut bersama
Imam sebelumnya tadi.
Bila makmum masbuk mendapati Imam telah habis setengah dalam
berdirinya, maka janganlah ia membaca doa Iftitahnya lagi, malah
hendaklah ia terus membaca Fatihah dengan sedikit cepat. Tetapi apabila
Imam ruku’ sedangkan ia masih belum selesai membaca Fatihahnya,
hendaklah mengagak kiranya sempat ia mengusul Imam waktu i’tidalnya dari
ruku’ bolehlah ia terus menghabiskan Fatihahnya, jika tak sempat
hendaklah ia berhenti dari Fatihah dan terus ruku’ bersama-sama Imam,
sebab dihukumkan setengah Fatihahnya menjadi kesemuanya dan gugurlah
Fatihah itu dengan kemasbukannya. Jika Imam ruku’ sedangkan ia masih
membaca surah, hendaklah ia memutuskannya, lalu terus ruku’ bersama
imam. Jika ia mendapati di pertengahan sujud atau tasyahhud, hendaklah
ia bertakbir ihram dan terus sujud atau duduk bersama Imam tanpa perlu
bertakbir lagi, kecuali jika ia mendapati Imam di pertengahan ruku’,
maka hendaklah ia bertakbir lagi sesudah takbiratul-ihram, sebab takbir
kedua itu adalah takbir perpindahan yang mesti dikira atasnya.
Makmum masbuk tidak dikira mendapat satu rakat dengan Imam, selagi
tiada tumakninah di dalam ruku’nya, manakala Imam ketika itu masih dalam
batasan orang-orang yang ruku’, jika tiada bererti tiada terkiralah itu
satu rakaat.
Masalah keempat:
Sesiapa yang tertinggal sembahyang zohornya hingga ke waktu asar,
hendaklah ia bersembahyang zohor dulu kemudian asar pula, tetapi kiranya
ada orang yang mendirikan sembahyang asar berjemaah, hendaklah ia
mendahulukan asar berjemaah, kemudian bersembahyang zohor sesudah itu,
sebab sembahyang berjemaah itu lebih utama.
Masalah kelima:
Sesiapa yang telah menunaikan sembahyang kemudian didapati pada
pakaiannya ada najis, sebaik-baiknya ia mengqadha’kan sembahyang itu,
tetapi hukumnya tidak wajib qadha’. Jika ia melihat ada najis pada
pakaiannya ketika di dalam sembahyang, hendaklah ia melontarkan pakaian
itu seraya meneruskan sembahyangnya. Asal hukum ini ialah kembali kepada
peristiwa Nabi menanggalkan kedua kasutnya, apabila Jibril a.s.
memberitahunya bahawa padanya ada najis, maka segeralah baginda
menanggalkannya, lalu meneruskan sembahyang hingga akhirnya.
Masalah keenam:
Sesiapa yang meninggalkan tasyahhud awal ataupun merasa syak tidak
ingat berapa rakaat sudah dilakukannya; apakah tiga rakaat ataupun
empat, hendaklah ia ambil dengan yang yakin, kemudian ia sujud sahwi
sebelum salam. Kiranya ia lupa pula boleh juga dibawanya sujud sahwi itu
sesudah salam apabila ia ingat, asalkan masanya tidak terlalu jauh.
Masalah ketujuh:
Waswas dalam meniatkan sembahyang dalam hukum syara’. Kerana dalam
segi niat dan maksud mematuhi perintah Allah azzawajalla itu, samalah
seperti mematuhi perintah selainnya, begitu pula membesarkannya seperti
membesarkan selain darinya. Andaikata seseorang kamu telah didatangi
oleh seorang alim, lalu dia pun bangun kerana menghormati orang alim
itu. Kalau dia berkata: Aku berniat hendak berdiri tegak untuk
menghormati kedatangan si Fulan yang termulia itu, kerana keutamaannya,
dan dia pun menghadapkan wajah kepada si Fulan itu. Orang ini adalah
seorang safih atau kurang sempurna akalnya (kerana perkara serupa itu
tidak perlu hendak diniatkan terlebih dulu – pent.). Tetapi bila
dilihatnya keadaan si Fulan itu dan diketahui keutamaannya, tentulah
akan timbul dalam dirinya perasaan ingin menghormatinya, dan dia lalu
bangun memberikan penghormatan; memadailah dengan cara begitu dia
menjadi seorang yang menghormati kepada si Fulan tadi. Kecuali jika dia
bangun itu kerana tujuan yang lain, ataupun dia bangun dalam keadaan
lalai – itu tiada dikira sebagai penghormatan.
Adapun mensyaratkan niat sesuatu sembahyang itu sebagai zohor yang
ditunaikan pada waktunya sebagai adaan, fardhan (tunai fardhu); iaitu
kerana menurut perintah syara’, maka itu samalah seperti mensyaratkan
berdiri menghormat seketika tamu masuk dengan muka menghadap kepada tamu
yang masuk itu serta memalingkan perhatian dari selainnya, dan serentak
pula dia meniatkan penghormatan kepada tamu itu agar benar-benar
menjadi penghormatan yang tulen. Andaikata ia turut berdiri tetapi
membelakangi si tamu, atau menunggu seketika waktu kemudian barulah ia
berdiri; ini bukanlah dinamakan penghormatan. Sifat-sifat ini mestilah
menjadi termaklum dan termaksud pada orang yang berniat dan tiada boleh
hadirnya terlalu lama di dalam diri dalam suatu masa, melainkan sekadar
lamanya penyusunan perkataan-perkataan yang berkaitan dengan niat itu
menerusi sebutannya dengan lidah, ataupun memikirkannya dengan hati.
Barangsiapa yang tiada mengerti niat sembahyang dalam wajah (rupa) ini,
seolah-olah dia belum mengerti niat yang sebenarnya. Jadilah ia seperti
seorang yang diajak untuk bersembahyang dalam waktunya, maka ia pun
mengangguk tanda setuju, lalu berdiri melakukan sembahyang itu.
Ketahuilah, bahawa waswas itu adalah kejahilan yang tulin.
Masalah kelapan:
Seorang makmum tidak boleh mendahului Imamnya dalam ruku’, sujud dan
bangun dari keduanya, begitu pula pada semua amalan-amalan sembahyang
yang lain. Dia tidak boleh juga menyertai gerak-laku Imamnya, tetapi
hendaklah ia mengikut, yakni membuat sesudah Imamnya, tetapi hendaklah
ia mengikut, yakni membuat sesudah Imam habis membuatnya. Itulah yang
dimaksudkan dengan pengertian iqtida’ (mengikut atau makmum). Jika ia
mendahului gerak-laku Imamnya, ada setengah ulama menghukumkan
sembahyang itu batal dan setengah yang lain tidak (tetapi hilang pahala
berjemaah – pent.).
Rasulullah s.a.w. telah melarang dengan keras kelakuan serupa itu dengan sabdanya:
“Tidakkah orang yang mengangkat kepalanya sebelum Imamnya itu merasa takut, nanti Tuhan akan menggantikan kepalanya dengan kepala keledai.”
Masalah kesembilan:
Wajiblah atas setiap orang yang menghadiri sembahyang beramai-ramai
menegur saudaranya, jika ia melihat sesuatu kesalahan dalam sembahyang
saudaranya itu, dengan membetulkannya atau mengingatkannya. Kalau orang
itu seorang yang jahil tentang hal agamanya, maka hendaklah dia
menegurnya dengan lemah-lembut serta mengajarnya.
Di antara kesalahan-kesalahan yang sering berlaku ialah meratakan
saf, atau melarang berdiri sendirian di luar saf, atau mengingatkan
supaya jangan mengangkat kepala sebelum Imam atau sebagainya.
Diriwayatkan dari Umar Ibnul-Khattab, beliau berpesan:
Sering-seringlah mencari rakan-rakan kamu dalam sembahyang berjamaah,
kiranya mereka tiada hadir kerana mengidap penyakit, maka hendaklah kamu
melawat mereka. Jika mereka baik, tetapi tidak hadir berjamaah,
hendaklah kamu mencela mereka.
Mencela dari hadir sembahyang berjemaah adalah amat diberatkan oleh
agama, tidak boleh diambil senang saja. Orang-orang dahulukala
sangat-sangat mengambil berat sekali tentang sembahyang yang berjamaah.
Sumber: http://bimbinganmukmin.wordpress.com/
No comments:
Post a Comment